Learn earn, keep deep!

12 juni, 2014  |  Share

Hur ska kulturarbetaren hitta pengar för att kunna förverkliga sin idé? Kan kultursektorn och näringslivet ha gemensamma intressen? Hur förändras den högre konstnärliga utbildningen när allt fler kulturarbetare måste vara entreprenörer? Det var några frågor som diskuterades vid ett seminarium på Nalen i Stockholm, där jag var moderator. Kulturkraft Stockholm och Kulturbryggan var arrangörer.

Allan Larsson, tidigare journalist och politiker bland annat, berättade om hur han har engagerat sig i lokal kulturfinansiering, så kallad crowdfunding. Och Lina Sjöquist, ansvarig för kommunikation och kultur på investmentbolaget Proventus, gav exempel på projekt som Proventus har satsat på.

Magnus Kirchhoff, kanslichef på Kulturbryggan, redogjorde för vilka typer av projekt som kan få stöd därifrån. Och Thera Jonker, ansvarig för den pedagogiska utvecklingen vid den konstnärliga högskolan i Utrecht i Nederländerna, uttryckte utmaningen för dagens kulturarbetare så här: learn earn – keep deep! Dagens konstnärer måste i allt större utsträckning själva hitta pengar till sina projekt och sin försörjning. Samtidigt måste de försöka behålla sin integritet och sitt konstnärliga djup, menade hon.

Seminariet avslutades med några lyckade exempel. Där fanns filmaren och konstnären Jesper Wachtmeisters storskaliga videoinstallation på fasaden till Stockholms stadsmuseum och kulturjournalisten Amelie Thams strävan att bygga upp ett annorlunda museum i Fisksätra. I ett videoklipp visade också skådespelarna Mariah Kanninen och Jessica Gustafsson sin flashmob, musikalnumret Sojamjölk. Här kan du se det klippet: